Jun 27, 2013

BABYMETAL - メギツネ - MEGITSUNE [Preview by Faan Žiećkry]


Yo' Haro!! Ogenki desuka minna-san? watashi wa genki desu!! Ok, kali ni aku nak buat satu entri baru yang lain pada kebiasaan aku. Terasa nak buat satu review pasal setiap single atau album yang aku layan. Sebelum ni aku banyak buat review satu2 lagu tu pun dalam facebook aku je. Sekarang nak luaskan dalam blog aku pulak. Tapi ni semua dari pandangan perspektif aku sendiri je. Kalau rasa tak bersetuju aku tak boleh kata apa2 lah sebab masing2 ada cita rasa masing2 kan. Aku cuma luahkan apa yang aku rasa je.

Ok, untuk pertama kali, aku baru habis layan semua lagu dalam Single terbaru BABYMETAL, Megitsune..apa yang aku boleh katakan pasal single ni memang superb dan menarik, lain dari lagu dan single sebelumnya. BABYMETAL memang dah melangkah jauh dan keluar dari konsep kebiasaan kumpulan2 Jpop yang sedia ada atau yang cuba meniru rentak Metal.Ketiga-tiga lagu ada kekuatan masing2. Megitsune dengan konsep heavy-death-metal masukkan element musik tradisi lama yang di ubah-suai ikut rentak metal, 'sakura-sakura' dalam lagu ni menguatkan identiti lagu ni yang sememangnya menyeru semangat 'Kitsune' tu sendiri. Nampak epic tapi tu yang bagi kelainan dalam lagu ni. Sangat menguji tahap vocal Su-METAL setanding para-METAList yang ada yang bagi aku Su-METAL buat cukup baik. Side-single untuk single ni, Akatsuki & Onedari Daisakusen. Akatsuki lagu yang slow dan aku boleh kata agak rock-metal tapi soul yang ada dalam rentak dan lagu ni buat lagu ni sangat unik berbeza dengan single utama. Misteri dalam lagu ni buat lagu sangat bertenaga dan berjiwa. Su-METAL memang bagi aku berjiwa dalam lagu ni dan seperti luahkan dari dia sebagai Megitsune. Onedari Daisakusen pulak bagi aku sangat biasa tapi menguji tahap vocal dan kemantapan sang pari2 pengiring Puteri Kitsune(SU-METAL), Yui-METAL & Moa-METAL. Lagu ni membuktikan mereka bukan sekadar penari sampingan tapi berkebolehan menyumbang suara walaupun kemampuan dalam ber-metal tak sehebat Su-METAL. Tapi unik mereka pada suara mereka yang tampak sangat psiko dalam kecomelan sangat membantu membina nama sehebat BABYMETAL tu sendiri. Ni cuma pandangan aku saja, kalau ada yang kurang setuju aku tak boleh kata apa sebab ni cara aku. Dan ni rate aku untuk setiap lagu dalam Single 'Megitsune'..

 1. Megitsune ~メギツネ~ (4.9/5.0)
 2. Akatsuki ~紅月 (4.9/5.0) 
 3. Onedari Daisakusen ~おねだり大作戦~  (4.5/5.0)

Hehe, dan nilah pandangan aku tentang album Megitsune ni dan mungkin lain kali aku akan cuba naik taraf cara dan pandangan aku untuk album2..Ja~



kitsune ja nai~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose, so let me simply add that it's my very good honor to meet you and you may call me

" F "