Jun 09, 2013

Foxy Ladies~

Yo Haro! cuba perkataan baru yang aku belajar dari anime. Kih3. macam2 hal tapi nampak kool laa. ops, ogenki desu ka minna? watashi wa genki desu! Lama tak berblog ni, lama tak mengarut merepek-meraban katanya. Aku tak kisah blog aku tak ada orang kenal dan banyak viewer macam blog lain. Sebab ni tujuan aku, cuma menulis untuk diri sendiri dan keyakinan aku. Lepas kisah dua tahun aku lebih selesa menulis dan berplamo untuk isi hari2 aku lebih bermakna. Alamak! Terjiwang la pulak. Kui3. Ok2 berbalik pasal tajuk aku, apa kaitan topik aku dan 'Foxy Ladies' atau lebih tepat, Megitsune dalam bahasa jepun. Megitsune yang aku nak cerita ni adalah Single terbaru BABYMETAL untuk Single Album kedua mereka, Megitsune yang akan di pasaran 19 Jun 2013. Aku dah pun pre-order bulan lepas dan tinggal sampai ke rumah je. Hehe.

Kemantapan BABYMETAL dalam dunia metal nampak akan memecah dominasi 'idol' yang selalunya bawak gerne pop sahaja. Langkah bijak memperkenalkan BABYMETAL sebagai kumpulan idol dalam gaya metal yang aku boleh katakan sekarang mereka dah ke tahap level ketiga musik metal. Bukan sekadar meniru gaya metal semata-mata tapi konteks lagu masih terlalu jpop yang biasa. Walaupun musik metal BABYMETAL tak se-hardcore kumpulan2 metal yang ada tapi ni dah menampakkan mereka bukan kumpulan idol-metal biasa. Fenomena ni semakin di terima para2 pengemar musik jpop. Dalam masa sama menarik aku yang memang MetalHolic & JpopHolic menjadi pengikut tegar mereka. Banyak jugak kumpulan2 idol cuba bawak gerne metal tapi kebanyakkan masih terlalu biasa dan konsep idol jpop tak dapat hilang dari mereka.

Tentang 'Megitsune' ni apa yang aku dapat dari terjemahan dia tentang seorang wanita misteri yang banyak simpan rahsia dan duka walaupun dalam riak wajah macam tiada apa yang berlaku dan semua berjalan indah. Dalam masa sama dia mohon pada dewa musang untuk bagi dia kekuatan supaya dia mampu jadi sehebat lagenda musang dan menjadi 'Megitsune' yang gah. Banyak makna aku tak boleh jelaskan atas sebab2 tertentu. Dari segi musik, gabungan musik metal dan musik tradisi jepun 'sakura-sakura' memang menjadi elemen yang aku rasa sangat epik dan terbaik. Sesuai dengan lirik lagu tu sendiri. Ni saja analisis mampu aku ungkapkan sebab aku bukan handal sangat pun. Ni dari kaca mata aku saja. Kalau ada yang boleh bagi pendapat lain aku alu-alu. Kita berdiskusi bukan mengkritik dengan cara kasar. Oklah, mohon layan lagu 'Megitsune' ni. Jumpa lagi di entri yang lain. Ja Ne ~



BABYMETAL - メギツネ - MEGITSUNE


(Sore! Sore! Sore! Sore sore sore Sore! )
 (Sore! Sore! Sore! Sore sore sore Sore!)

Omekashi kitsune-san
(Chiki Chiki wasshoi!! Chiki Chiki wasshoi!! )
Tsuinte nabika sete
(Hira Hira wasshoi!! Hira Hira wasshoi!! )

Hajikete doron shite
(Kuru Kuru wasshoi!! Kuru Kuru wasshoi!! )
Iza yuke shichihenge
(Konkonkonko konkonkokkon! )

(Sore! Sore! Sore! Sore sore sore Sore! )
(Sore! Sore! Sore! Sore sore sore Sore! )

 Inishie no otome tachi yo
 Kari some no yume ni odoru
 Ikusen no toki wo koete
 Ima o ikiru

 Aah~ sou yo itsu demo onna wa joyuu yo
 Kitsune janai kitsune janai
 Otome na megitsune

 Aah~ yamato nadeshiku onna wa kawaru no
 Kao de waratte kokoro de naite
 'Sou yo ne'tte namida wa misenai no

Kitsune kitsune
 Watashi wa megitsune
 Onna wa joyuu yo

(soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya sore sore sore sore! )
(soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya soiya sore sore sore sore! )

(Sore! Sore! Sore! Sore sore sore Sore! )
(Sore! Sore! Sore! Sore sore sore Sore! )

 Inishie no otome tachi yo
 Kari some no yume ni utau
 Ikusen no toki wo koete
 Koko ni ikiru

 Aah~ sou yo itsudemo onna wa joyuu yo
 Kitsune janai kitsune janai
 Otome wa “Name tara i kanzeyo!”

 Aah~ yamato nadeshiku onna wa kawaru no
 Zutto itsumo kienai you ni
 Hanabi wo ageru no

 Aah~ saite chiru no ga
 Onna no sadame yo
 Kao de waratte kokoro de naite
 Junjou otomena megitsune yo

 Aah~


Aah~ Megitsune

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose, so let me simply add that it's my very good honor to meet you and you may call me

" F "