Mac 09, 2018

or........because



Yo..lama tak mengarutkan..haha..so far sibuk sikit (takde lah sangat), pemalas sering melanda, dan idea kering kontang..so posting aku kali ni pasal apa benda yang aku post karut ni..Lagu? Seseorang? Comelah la Aan, apa benda siak kau nak bilang kali ni..benda paling simple tapi penting (taklah sangat) dalam bila kau bergelar japanese-idol fan or bahasa wibu nya "wota"..Rasa tak perlulah kot aku explain apa benda tu wota ke otak2 ke (aiseh lapar la pulak tetiba)..

Ok pertama, sebagai peminat aidoru (aku ringkas kan senang panjang taip dok..aidoru = japanese idol) apa perkara pertama korang akan pandang dari satu group tu..Lagu dia atau sebab gadis2 (19/20 airdoru adalah gadis) yang ada dalam tu..Sebab tu aku letak post aku Lagu vs Seseorang (yeah!! ok tau punch line hambar)..perkara macam ni memang subjektif dan lain orang lain cita rasa nya..sebab tu ia terlalu subjektif untuk di borakkan..sebab kalau di diskusi secara mendalam, ada yang sanggup putus kawan, tak pun perang dingin..haha..tapi apa yang aku karang dalam post ni lebih kepada pendapat peribadi aku yang nilai tambah dalam pasaran tak laku (apa benda kau merepek setan)..

Ok kembali kepada cerita asas, aku nak berpendapat secara diri sendiri dalam hal ni dan pendapat aku tak wakilkan sesiapa..kot-kot ada yang terpicu (terpicu tak tau??? triggered kot, macam tu lah) dengan posting aku kali ni..



LAGU
Kita mula dengan lagu, ni perkara asas biasa atau mungkin kebanyakkan peminat akan cari dulu..Jenis lagu macam mana aidoru tu persembahkan atau mengayakan, konsep musik dan gerne musik bagaimana yang menjadi seleras halwa telinga masing2..sama ada rock, metal, pop, kawaii-pop (pop yang comel2), ska, hip hop..dan mungkin ada yang terarik sebab bentuk musik yang mainstream, alternative atau underground. Dunia aidoru tak jauh beza dengan dunia musik mainstream cuma dunia aidoru ni tak sesenang dunia mainstream yang kebanyakkan tak punya kebolehan suara yang senang cakap suara penyanyi yang bagus. Banyak mereka cuma ada tona suara dan lunak merdu yang normal atau kalau ada suara yang bagus pun tak punya bentuk fizikal yang cukup menawan..ada je yang dua2 terbaik tapi lebih tertarik dunia aidoru..

Berbalik pada lagu, setiap kumpulan ada konsep dia yang tersendiri dan setiap kumpulan ada kemampuan tersendiri. Peminat aidoru tak jauh beza dengan peminat musik mainstream. Masing2 ada minat dan kecairan halwa telinga..Lagu yang sesuai dan lain dari yang lain antara kebanyak kumpulan menarik minat peminat untuk mendekati mereka..musik idol ni sama je macam musik mainstream yang ada dekat luar tu, ada tangga dan pecahan pola musik dia sendiri..cuma lagu2 diorang ni tak se-sempurna artis mainstream yang memang mementingkan kualiti yang tinggi..macam contoh idol yang berkonsep Hip Hop, tak semesti kumpulan tu kena menyanyi dan emcee selevel kumpulan Hip Hop mainstream yang ada, asal diorang boleh basic rap tu dah memadai, lebih kurang mereka ni semi-pro or maybe amatur je..jadi korang nak high-expect selevel Charisma.com memang payah lah..dan ada jugak yang bermain nada metal macam contoh BABYMETAL or NECRONOMIDOL..jangan lah expect mereka ni akan capai selevel atau setangkat A7X or System of the Down apalagi nak beza Metallica or Iron Maiden (jangan korang compare dengan XPDC memang aku terpicu)..mereka2 ni cuma mempersona kan lagu tu semata-mata je dengan lirik lagu yang ceria dan gadis remaja yang biasa..

aku tau ada yang tak faham pun lagu aidoru ni tapi lepas baca lirik yang telah di alih bahasa baru faham, tapi sebelum tu dah tertarik..tertarik pasal apa dah kau tak faham, dol, lagu luar mexican, thailand, hindustan, korean yang korang tak faham pun boleh tertarik dan terpikat bak kata Cat Farish, cantik tertarik kau memang da'bomb..macam tu jugak lagu aidoru jepun..lirik tak faham tapi musik dan penyampai tu cukup buat hati korang tertarik dan ceria bak kanak-kanak di bagi ais-krim malaysia..hahaha..persembahan musik bersama tarian jugak jadi faktor X yang jadi lagu tu senang tertarik untuk di hadam walaupun sepatah haram korang tak faham..bab member comel tu bab lain..tu aku tulis bawah nanti..

So selagi lagu tu boleh buat telinga kau layan sampai gegedang telinga kau berdarah dan tak pecah sebab sakit nya jiwa nak melayan dah kira bagus..kan..kan..kan..kan........



SESEORANG
Ada jugak peminat yang minat sesebuah kumpulan aidoru tu sebab member dalam group tu sendiri yang bagi dia cukup buat dia di awang-awangan (hahatuih) hingga ke langit pluto..haha..mungkin peminat tu di layan atau di pancing dengan sebaik oleh member idol tu sendiri sehingga terjebak untuk mengikuti segala perkembangan pujaan hati dari detik ke detik..biasa benda ni jadi pada pandang pertama pertemuan yang tak di jangka membuat hati runtun tiba-tiba di hati mula jadi tanya (eh bukan lagu ke ni, adoi)..seperti aku bilang tadi la, kadang peminat ni minat bila dia jumpa buat kali pertama dengan seseorang idola tu dan layanan atau feed back dari idola tu membuat dia jatuh cinta (kononnya lah)..atau ada jugak yang suka dan jatuh cinta dari lelaman sosial (pergghh skema siot ayat) macam twitter atau showroom..

ada jugak sebab tahap kecomelan, kejelitaan, kekacakan aidoru tu menjadi pendorong seseorang peminat tu suka dengan seseorang idola ni..erti kata lain fetish (tertarik melampau kot maknanya..kot) yang dia suka tu ada dekat member idol tu..macam aku, terus terang, fetish idol aku lebih kepada short hair, ikemen sikit, boylish sikit, dan selenga sikit..tu fetish aku la, korang punya aku taknak tau..tu korang punya fetish nak angau teruk macam mana..lain orang lain fetish, ada yang janji jepun pun ada gak..janji aset padu dan mantap pun ada gak..dah korang jangan triggered sangat..aku sembang je..

jadi peminat kena betul2 pilih member mana kau rasa kau ok, bukan sebab dia cantik, ketua or center semata2..nanti bila kau tak di layan dan member kau dapat layanan mesra dari member asal kau kata kutuk ludah semua tu tetiba kau pun nak ngendeng dekat member idol tu..jangan jadi macam aku, ada group semua member aku suka..tamak kan..aku ni pun try hard jugak tapi selagi kau tak over expose depan orang lain kira baik..muehehehehe..



SIMPUL YANG RUNGKAI~
banyak je sebab lain yang aku nak explain dekat korang pun payah jugak sebab apa aku share ni kira cuma 0.00000001% dari kaca mata murah aku ni je..tau ada je nak kata aku poyo lah apalah..tapi ni apa benda yang aku fikir lah..kalau rasa salah tu, maaf je lah, sebab aku pun bukan tau macam mana lidah kau rasa minat kau..aku pun bukan Ultimate Lord Tono TO apa je lah..pergi layan event idol pun memilih gak aku ni..

ye kadang2 apa aku layan tu tak ada orang nak layan, ada tu bila aku layan then tiba-tiba drop bukan sebab ada geng sama layan tapi sebab apa yang kumpulan idol tu buat or lagu atau apa benda je lah yang aku suka atau minat, tak capai apa yang aku harapkan..so bukan taknak layan ramai2..boleh je aku nak layan ramai2 tapi sekadar lagu je lah tu pun kadang2 aku kena sindir macam aku tak layak layan, ok fine..so, lonely soldier boy je la (haha ayat sentap)..

Aku nak merepek pendapat lagi deep tak reti sebab aku bukan profesor, bukan otai, tak pernah join offkai, bukan lord spend fulus bukan segalanya..aku ni cuma watak belakang pintu yang pandangan tak di terima..hahaha..dah aku nak stop dulu..pos ni pun dua hari tangguh sebab masa aku taip tertidur..dunga punya mata..hahahaha..so, au revoir ~




nukil gua lima sen je nilai ~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose, so let me simply add that it's my very good honor to meet you and you may call me

" F "